—
september 2, 2018 07:07 · 5 minút čítania
Trh a záujem konzumentov sú často veľmi premenlivé. O tom už sa presvedčilo nejedno odvetvie. Ani víno nie je výnimkou. K slovu sa hlásia trendy, ktoré našim starým otcom pravdepodobne ani nezišli na um. Akú budúcnosť teda vínu predpovedajú odborníci na trh a marketing?
V zahraničí už niekoľko rokov pozorujú zvýšený záujem o vína „s pridanou hodnotou“ – také, ktoré je možné označiť za zdravé. Súvisí to so všeobecnými stravovacími trendmi a zmenou životného štýlu u nastupujúcej mladšej generácie konzumentov. Na vínne etikety sa tak dostávajú celkom nové prívlastky a ikony, označujúce vína vegánske, vegetariánske, organické, eko, či vína bez histamínu.
Britský supermarket Coopera sa dokonca sám podieľal na vývoji šetrných látok čisto rastlinného pôvodu, používaných pri filtrácii a obohacovaní vína. Záujem o tento typ vín však potvrdzujú aj ďalšie krajiny, ako je Portugalsko, či Španielsko.
Hoci dnes predstavuje trh „zdravých“ vín len asi 2%, už v budúcom roku sa predpokladá, že záujem verejnosti by mal predaj práve tohto typu vín vyniesť až na úroveň 14%. Pre niekoho čisto marketingový ťah by tak mohol v skutku zakývať miskami váh na trhu s vínom.
Sedmička dobrého vínka je nestarnúca klasika, ale dnešní konzumenti si žiadajú inovácie aj v balení. A to nielen čo do veľkosti, ale aj materiálov. Vo všetkých ohľadoch ide o konzumentské preferencie, ktoré súvisia s aktuálnym životným štýlom.
Veľmi trendy sú aktuálne menšie balenia o veľkosti cca 3,5 až 5 dcl, ktoré krásne vyhovujú single užívateľom, alebo mladým párom, ktoré si chcú dopriať jeden pohárik pri večeri, bez nutnosti riešiť, čo urobiť s načatou fľašou.
Naopak pre príležitosti posedenia s rodinou či priateľmi očakávajú tí istí konzumenti magnum balenia o veľkosti 1,5 až 2 litre. Už v tomto roku sa predaj takýchto veľkostne netradičných typov balení zvýšil až o 120% a podľa všetkého ešte nedosiahol svoj vrchol.
Osobitou kategóriou konzumentov sú tzv. millenials, ktorí sú pre mnohých marketérov doslova orieškom. Ukazuje sa, že pre ich rýchly životný štýl je jedným z riešení baliť víno podobne ako ich obľúbené soft drinky – do plechoviek.
Snaha hľadať a ponúkať zákazníkom stále nové a nové unikátne zážitky a chute pri konzumácii vína prichádza mnoho producentov s unikátnymi postupmi a riešeniami pri výrobe vína. Vznikajú tak hybridné drinky, ktoré je často problém zaradiť v klasickej kategorizácii nápojov.
Takto uzrela svetlo sveta napríklad whisky dozrievaná v sudoch po červenom víne, či pivo a cider, pri ktorých výrobe boli použité kvasinky zo Chardonnay.
Šumivé vína sú klasika. A ich obľuba stále rastie. Len v minulom roku sa predaj šumivých vín zvýšil až o 50%. A podľa odborníkov tento trh ešte nedosiahol svoj vrchol. Stávajú sa stále obľúbenejšie nielen pri špeciálnych príležitostiach, ale dajú sa využiť aj pri množstve sviežich letných miešaných drinkov.
Vermút je fortifikované víno, ktoré sa vyrába z ľahkého nie veľmi kyslého vína, ktoré sa dosladí a ochutí alkoholovým výluhom z byliniek a korenia. Nechýba v ňom palina, škorica, klinčeky, yzop, chmeľ, fenikel či kardamón. Tento drink bol u nás známy už za minulého režimu – obľúbený prípitok pri mnohých rodinných aj firemných akciách. Dnes prežíva svoju renesanciu. Minulý rok jeho predaj narástol celosvetovo o 41%. Je obľúbený v Európe, na strednom východe aj v Afrike.
Mohlo by vás zaujímať: