Medzi najviac pandémiou koronavírusu postihnuté oblasti patrí bezpochyby cestovný ruch. "Lockdown-y" stopli aj obľúbené regionálne vinárske podujatia, ktoré predstavujú najmä pre malých vinárov dôležitý predajný kanál. O aktuálnej situácii v cestovnom ruchu v oblasti Malých Karpát a nových aktivitách, ktoré ho pomáhajú naštartovať, sme sa porozprávali so Zuzanou Tichou - riaditeľkou oblastnej organizácie cestovného ruchu.
Ste výkonnou riaditeľkou oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) s názvom Malé Karpaty. Kedy vznikla a akým aktivitám sa Vaša OOCR venuje?
Oblastná organizácia cestovného ruchu Malé Karpaty vznikla v roku 2015. Sme právnickou osobou založenou podľa zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu. Našou úlohou je podporovať a vytvárať podmienky na rozvoj cestovného ruchu na svojom území a chrániť záujmy našich 25 členov. Patria k nim mestá Pezinok, Modra, Svätý Jur a obce Častá, Dubová, Píla, Vinosady, Budmerice, Slovenský Grob, Šenkvice. Hotely Zochova chata, Hotel pod lipou a Palace hotel Pezinok. Členmi sú aj vinárske spolky a združenia - Združenie Malokarpatská vínna cesta, Svätojurský vinohradnícky spolok, Víno z Modry, Chute Malých Karpát, ďalej keramikári – Slovenská ľudová majolika a Majolika-R, Cech husacinárov Slovenského Grobu, Nezisková organizácia Barbora, Malokarpatské múzeum v Pezinku, Karpatská muška a Via Modra. Najnovšie pribudol Pálffyovský kaštieľ vo Svätom Jure.
Zameriavate sa aj na aktivity spojené s vínom. Ide len o podporu vinárskych podujatí, alebo spolupracujete priamo aj na projektoch jednotlivých vinárstiev?
Vytvárame vlastné produkty cestovného ruchu a zároveň podporujeme a propagujeme existujúce aktivity a projekty našich členov. Pokiaľ ide o vinárov, po ročnej odmlke spôsobenej pandémiou sme tento rok oživili a nanovo postavili produkt Otvorené viechy, do ktorého sa zapojili konkrétne vinárstva. Od júla do októbra 2021, v presne vymedzenom čase, vždy vo štvrtok, piatok a sobotu od 18:00 do 21:00 hod., sa môžete zastaviť u niektorého z vinárov na ochutnávku a porozprávať sa s ním o výrobe vína.
foto: Martina Mlčúchová
Ako Vy osobne vnímate podporu vínnej turistiky na Slovensku? Je podľa Vás dostatočná, prípadne čo okrem finančných dotácií ešte potrebuje?
Budem hovoriť o malokarpatskom regióne, kde pôsobím. Je to top vinárska turistická destinácia, najstaršia a najrozsiahlejšia vinohradnícka oblasť na Slovensku. Preto je aj vínna turistika v ponuke OOCR Malé Karpaty na prvom mieste. Radi ju však kombinujeme a rozširujeme o ďalšie atrakcie, ktoré región ponúka. V Slovenskom Grobe spájame víno s husacími hodmi, vo Svätom Jure lákame na víno a pozývame do pamiatkovej rezervácie, v Pezinku pridávame bohatú banícku históriu v kontexte nedávno schváleného Geoparku Malé Karpaty, ako piateho na Slovensku. Nesmieme zabudnúť na Modru, kde okrem vína propagujeme tradičnú modranskú keramiku.
V tomto smere sú dotácie od štátu, ktoré každý rok naša organizácia dostane na základe podaného projektu zásadné. Vďaka spolupráci s Krajskou organizáciou cestovného ruchu Bratislava region tourism a najnovšie aj Slovakia Travel dokážeme koncentrovať viac zdrojov na podporu vínnej turistiky ako tomu bolo doposiaľ. Verím, že táto tendencia bude mať stúpajúci charakter.
A ako sa odzrkadľujú priamo projekty Vašej OOCR na vínnej turistike a následne na samotnom regióne?
Po uvoľnení protiepidemických opatrení organizátori nahustili všetky vinárske aj nevinárske podujatia do letných mesiacov z obavy a neistoty - čo prinesie nadchádzajúca jeseň. Napriek obrovskej konkurencii som rada, že náš produkt Otvorené viechy za prvé dva mesiace od spustenia kampane v júli tohto roka prilákal do regiónu takmer 500 návštevníkov. Bavíme sa len o počte lístkov predaných cez eshop na stránke www.otvorene-viechy.sk. Neevidujeme počet návštevníkov viech, ktorí si kúpili lístky priamo vo vieche u vinára, takže tá návštevnosť bude ešte vyššia. Odhadujem, že po ukončení projektu, na konci októbra, by sme mohli mať predaných 1000 až 1300 lístkov.
Najviac hostí do viech chodí z Bratislavy, kupujú si lístky na poslednú chvíľu, max. deň – dva pred konkrétnou viechou. Najčastejšie sa opakujú objednávky na kúpu dvoch lístkov, teda pre pár. Radi by sme prilákali do regiónu aj návštevníkov zo vzdialenejších kútov Slovenska a zo zahraničia na širšiu ponuku produktov cestovného ruchu. Ideálne by bolo zdržať ich v regióne čo najdlhšie a zvýšiť počet prenocovaní, ktorý je základom pre výpočet dane za ubytovanie. Sú to príjmy pre ubytovacie zariadenia, obce a mestá, ktoré zostanú v regióne a to je náš cieľ.
foto: Martina Mlčúchová
Pandémia zasiahla predovšetkým menších vinárov, najmä pozastavením vinárskych podujatí, na ktorých vedeli predať významný podiel svojho sortimentu. Aké sú Vaše aktuálne plány, ako chcete pomôcť vinárom v Malých Karpatoch?
Pandémia poznamenala celý región. Pre porovnanie v roku 2019 bola na území členských obcí a miest spadajúcich pod OOCR Malé Karpaty vybratá daň za ubytovanie vo výške viac ako 108-tisíc eur, v roku 2020 len niečo vyše 34-tisíc eur, čo je 70 % prepad. To hovorí za všetko. V čase pandémie sme aktívne promovali produkty a služby našich členov, ktorí predávali cez eshopy, aby sme im aspoň čiastočne pomohli prežiť. To bol náš ciel aj pri kreovaní produktu Otvorené viechy – masívne promo zamerané na konverzie. Nerobiť promo bez koncovky, ale s jasným cieľom – predať čo najviac lístkov. Chceme aby vinári zarobili, získali nových zákazníkov, vytvorili si s nimi väzbu a postupne ich „pretvorili“ na stálych odberateľov. Pri ďalších pripravovaných produktoch nevínového charakteru to budeme robiť rovnako.
Čím sa „Otvorené viechy“ líšia od iných vinárskych podujatí? Prečo by podľa Vás mali fanúšikovia vín navštíviť práve viechy?
Otvorené viechy sú doplnkom k veľkým vinárskym podujatiam regionálneho charakteru a zároveň alternatívou pre všetkých ľudí, ktorí obľúbujú komornejšiu atmosféru a osobný prístup. Tento rok sme koncept viech zmenili. Nešli sme na kvantitu, limitovali sme počet otvorených viech tak, aby bola v jeden deň otvorená vždy len jedna viecha v meste, či obci, maximálne štyri v regióne. Zároveň sme obmedzili aj počet miest vo vieche. Nielen kvôli protiepidemickým opatreniam ale aj kvôli zachovaniu privátnej atmosféry vo vieche.
Sme neustále v kontakte s vinármi, ktorí sa do projektu zapojili a informujeme ich o počte predaných lístkov. V porovnaní s minulými rokmi sa tak nestalo, že by vo vieche vinár čakal na hostí zbytočne. Naopak, vždy vie koľko ľudí môže očakávať a tomu prispôsobí aj prípravu sedenia, ochutnávky a drobného záhryzu, ktorý je v cene lístka. Na základe doterajších reakcií vinárov a návštevníkov viech mám dobrý pocit. Teraz len musíme tento produkt zdokonaľovať, vybudovať mu dobré meno a udržať ho. Kontinuita a stála ponuka je pre cestovný ruch dôležitá.
foto: Martina Mlčúchová
Zuzana Tichá (OOCR Malé Karpaty) - Vyše 20 rokov sa pohybuje v oblasti PR, marketingu a komunikácie. Niekoľko rokov pracovala pre Žurnál Rádia Twist, neskôr sa stala hovorkyňou švajčiarskej dôchodkovej spoločnosti Credit Suisse a skupiny AXA na Slovensku. Posledné desaťročie sa vo vlastnej komunikačnej agentúre venovala produkčným projektom, eventom a poskytovaniu PR a komunikačných služieb pre firemných aj individuálnych klientov.